Voittavan työhakemuksen anatomia

Paintint

Olen viimeisen muutaman kuukauden aikana lukenut lähemmäs 1500 työhakemusta, ollut rekrytoimassa neljää johtoryhmätason työntekijää ja seurannut sivusta noin 50 ihmisen rekrytoitumista Stella Kotipalveluihin.

Joudun valitettavasti toteamaan, että työhakemukset ovat olleet pääosin surullista luettavaa. Ei siksi, että hakijoiden taso olisi huonoa, vaan siksi, miten suomalaiset hakevat töihin. 98 prosenttia näkemistäni työhakemuksista on geneerisiä, persoonattomia, aukikirjoitettuja ansioluetteloita.
Read more

Ihmisissä on yrityksesi todellinen kilpailukyky

OneWay_WEB_small

[Tästä kirjoituksesta tuli hieman pitkä. Sori. Jos, et jaksa lukea sitä tästä ruudulta, voit myäs ladata sen pdf:nä täältä.]

Se, jolla on parhaat talentit voittaa”, kiteyttää Yahoon menestysstrategian sen toimitusjohtaja Marissa Mayer. Minä uskon Mayerin tavoin, että organisaatio on lähtökohtaisesti juuri (tai vain) niin hyvä kuin sen ihmiset. Monimutkaistuvassa maailmassa, jossa yritysten välinen kilpailuetu yhä harvemmin rakentuu toiminnan mekaanisen toistettavuuden tai puhtaan tehokkuuden varaan, ovat ihmisten väliset ”tuottavuuserot” muuttuneet räjähdysmäisesti.  Sijoittaja ja Netscapen perustaja Marc Andersen kiteyttää asian näin: ”Omassa roolissaan poikkeukselliset yksilöt eivät enää ole vain hieman parempia, kuin ne jotka tekevät työnsä riittävän hyvin. Poikkeukselliset yksilöt voivat olla jopa 100-kertaisesti parempia.
Read more

Erilainen maanantai

Allseeingeye

Olen ollut nyt noin puolitoista vuotta elinkeinonharjoittajana. En millään osaa kutsua itseäni yrittäjäksi (työllistänhän vain itseni), mutta tässä kirjoituksessa kutsun itseäni Naqu-historiani osalta yrittäjäksi ja toivon että kaikki oikeat yrittäjät antavat minulle anteeksi.

En ole koskaan tuntenut erityistä vetoa yrittäjyyteen, enkä ole löytänyt itsestäni suurilla alkukirjaimilla kirjoitettavaa yrittäjän eetosta. Minulle Naqu oli silloisessa elämänvaiheessani loogisin tapa tehdä työkseni asioita, jotka olivat minulle tärkeitä ja rakkaita.

Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja samaa vaadin kollegoiltani sekä asiakkailtani. Työni Great Place to Work Institutessa tarjosi intohimoiset työkaverit, mutta asiakkaikseni päätyi myös organisaatioita, jotka eivät aina olleet tekemisessään tosissaan. GPW:ssä meillä ei toimintamme riippumattomuuden takia ollut mahdollisuutta valikoida asiakkaitamme, joten minä päätin perustaa yrityksen, joka valikoisi asiakkaansa ja tekisi töitä vain intohimoisten organisaatioiden kanssa (tämän kirjoitin myös PRH:n rekisteröinti-ilmoitukseen).
Read more

Jokainen suhde vaatii aloitteen, ole rohkea!

Haemme asiakkaita tositarkoituksella!